Jag är ju yorkielover liksom;)

Hej, det var länge sen;)
Bara för att jag inte har nåt att göra så slänger jag in lite (enligt mig) intressant fakta om min älsklingshundras:

Yorkshiren är en stor hund i litet format! Trots att den numera är en av världens minsta hundraser, så har den kvar en stor hunds egenskaper, och den verkar ringa medveten om sin storlek – och den drar sig inte för att utmana en schäfer. Temperamentsmässigt är den en mycket typisk terrier – livlig, pigg och lekfull. Yorkshiren är härdig och sportig och älskar långa promenader utan att för den skull kräva det. Den är också fortfarande en suverän råttfångare. Yorkshireterriern har en otrolig charm, dess litenhet och stora personlighet gör det svårt att inte dra på smilbanden ibland. Den är mycket tillgiven och dess vitalitet behåller den långt upp i ålderdomen och den är långlivad och sund. Den blir dessutom en utmärkt vakthund.

Vad/ vilket tycker ni passar in på Ninjo?

Mycket liten, vacker och busig. Det första som slår en är den långa, svallande vackra stålblå pälsen och det lilla söta ansiktet med den busiga och självmedvetna uppsynen. Den skall ha en kvadratisk, kompakt kropp med elegant hals och stolt buret huvud.

Helhetsintrycket skall förmedla känslan av en spästig och välproportionerad kropp. Huvudet är tämligen litet med flat hjässa och relativt kort nosparti, rak nosrygg och svart nosspegel. Öronen är små, v-formade och burna upprättstående. Ögonen är mörka, medelstora och svagt mandelformade. Svansen skall vara högt ansatt och buren något högre än rygglinjen.

Färg: Varmt guldrött med mörkt stålblått på ryggen. Den stålblå färgen skall vara ren, ej uppblandad med gula el svarta hår. Öronen skall ha en mörk, guldröd färg. Pigmentet på ögonlocksränder, läppar, trampdynor och nostryffel skall vara svart. Pälsen är silkeslen, rak och tät och är sidenglänsande som inger en sval känsla vid beröring. Rätt pälsstruktur reflekterar ljuset till en metallisk glans. Pälsvården är mycket omfattande med regelbunden kamning och borstning. Mankhöjden är cirka 20 till 23 cm och vikten högst 3,2 kg.

Vad stämmer på honom här då?

Hehe, jag undrar just om någon  kommer läsa det här.

Men det är ju ändå jag som är yorkielover så.

Det här kanske inte var särskilt intressant för er, men om jag har tur så läser någon iallafall;))


Och såhär ska en yorkie egentligen se ut, haha Ninjo är inte
särskilt lik alls! Eller jo, kanske lite;)
Aja, han är söt även om han inte ser ut som han "ska"


Nej han ser ut såhär, lite skillnad kanske men han är söt, eller vad tycker ni?

Och så måste jag bara berätta att världens minsta fullvuxna yorkie väger
bara 600 gram och 6,3 centimeter hög!!!  Den vill jag bra gärna se!=D


Nej nu ska jag surfa vidare på jakt efter söta bilder eller mer intressant fakta
om den söööta hundrasen Yorkshireterrier!  Bye bye♥♥

 

 


Kommentarer
Postat av: Moa

Haha jag läste :D

6 cm? ;O guuud va sött.. skulel jag oxå vilja se haha!! :D<33

2010-06-08 @ 20:53:01
URL: http://moaestberg.blogg.se/
Postat av: Tooottoo

Ja, nu är det en till som har läst! Hihi, inte så lik kanske, men han är söt ändå! :D

2010-06-14 @ 14:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0